Deze voedingsmiddelen helpen je af te vallen Veel voedingsmiddelen die al regelmatig worden geconsumeerd, spelen een grote rol in een gezond voedingspatroon. In het gekozen voedingsplan mag het genieten en genieten van eten echter niet worden verwaarloosd. Je kunt met deze strategie echter niet snel afvallen. In ruil daarvoor is het mogelijk om de overtollige kilo’s permanent kwijt te raken. Tip: Sommige kruiden, zoals kaneel, kunnen het hongergevoel dat in eerste instantie kan optreden, verlichten.

Enkele van de aanbevolen voedingsmiddelen zijn, meestal koolhydraatarm eten:

  • volkoren
  • producten
  • Groeten
  • vis
  • noten
  • natuurlijke
  • yoghurt (vetarm)
  • magere
  • kwark
  • havermout
  • Chia zaden
  • Sla en tomaat
  • kaneel

Je moet deze voedingsmiddelen zeker uit je eetplan verwijderen Recepten met een zeer hoog suikergehalte zijn over het algemeen een probleem voor iedereen die wil afvallen. Het probleem: sommige voedingsmiddelen bevatten veel suiker zonder dat dit op het eerste gezicht zichtbaar is. Op de lijst van ingrediënten op de verpakking heeft suiker ook een verwarrend aantal namen: glucose, fructose, moutextract, lactose, sucrose, maltodextrine… Ook de combinatie van vet en suiker is kritisch. Zelfs mensen met een normaal gewicht zouden ze alleen met mate moeten consumeren. Zelfs een dieet dat zwaar beladen is met koolhydraten (veel gebak, pasta, witte rijst) kan op de lange termijn leiden tot gewichtstoename. Deze voedingsmiddelen moeten worden vermeden:

  • Softijs
  • Chips en Flips
  • fruityoghurts met een hoog suikergehalte
  • Slagroomtaarten
  • Ketchup, mayonaise, mosterd, barbecuesauzen
  • Gedroogd fruit
  • worst
  • Geraffineerde plantaardige oliën

Afslanken en detoxen

Regelmatige en actieve ontgifting van het lichaam wordt vaak gepromoot onder slogans zoals “detox” of “zuivering”. Er is echter geen wetenschappelijke rechtvaardiging voor een dergelijke reinigingsactie. De enige uitzonderingen zijn medische noodgevallen, bijvoorbeeld wanneer giftige stoffen zijn opgenomen. De stofwisselingsproducten die in het organisme worden aangemaakt, worden daarentegen zonder externe ondersteuning uitgescheiden. Het concept van therapeutisch vasten, dat vaak wordt geassocieerd met ontgifting, dient niet als een dieetplan voor het verlies van lichaamsgewicht op de lange termijn. De voorstanders zien het eerder als een algemene, gezondheidsbevorderende remedie.

Afvallen en intermitterend vasten

Er werden hoge verwachtingen gesteld van intermitterend vasten als een nauwelijks stressvolle maar effectieve methode van gewichtsverlies. Het ziet er momenteel naar uit dat deze hoop zal worden bedrogen. Een wetenschappelijk onderzoek uit 2020 met 116 deelnemers toonde aan dat intermitterend vasten niet leidt tot significant gewichtsverlies. In 12 weken lukte het de deelnemers niet eens om gemiddeld een hele kilo lichaamsgewicht kwijt te raken. De studie onderzocht niet of 16 uur per dag vasten andere gezondheidsvoordelen had. Er kunnen andere voordelen zijn van intermitterend vasten.

Gewichtsverlies en acidose

Idealiter valt het lichaam zijn eigen vetreserves aan bij het afvallen. Bij deze gewenste vetafbraak worden ketozuren gevormd. Als het lichaam te zuur wordt door de overmaat aan ketozuren, kan verder vetverlies tot stilstand komen. Ondanks verdere terughoudendheid om te eten, is er geen verdere vooruitgang in het verliezen van lichaamsgewicht. In deze situatie is het nuttig om meer aandacht te besteden aan groenten. Het heeft een alkalische werking in het lichaam en kan zo verzuring tegengaan. Aan de andere kant moeten vlees, worst, kaas en gebak worden vermeden. Ze worden toegewezen aan zuurvormende voedingsmiddelen.

Tips voor gewichtsverlies